Det å kjøpe bruktbil vil alltid være forbundet med en viss risiko, men om du sjekker noen grunnleggende punkter vil faren for å gjøre en dårlig handel kunne reduseres betydelig. Her skal jeg gi deg noen enkle tips om hva du bør sjekke før du signerer kjøpekontrakten.
På generelt grunnlag kan man si at kjøp av bil alltid vil være forbundet med risiko. Selv kjøp av splitter nye biler medfører en viss grad av risiko, men her til lands har vi såpass gode garantivilkår at man som forbruker kan føle seg relativt trygg. Således er også kjøp av nyere bruktbiler, hvor nybilgarantien fremdeles ikke er utløpt, en rimelig trygg handel. Det er med andre ord først når nybilgarantien utløper at risikoen for kostbare reparasjoner øker.
5 år/100.000 km.
I Norge har de fleste nye biler en garanti som løper enten frem til bilen er 5 år gammel, eller frem til den har kjørt 100.000 kilometer, og det er det som først inntreffer som setter punktum for garantien. Enkelte merker og modeller leveres med en utvidet nybilgaranti, eksempelvis Kia som har 7 år/150.000 km, men 5 år/100.000 km er hovedregelen i Norge. Nå er det imidlertid ikke slik at en bil begynner å få en masse feil og mangler med en gang garantitiden er omme. Mange opplever et problemfritt bilhold i mange år også etter at garantien har løpt ut. Det avgjørende er at bilen underveis har fått et godt vedlikehold.
Sjekk servicehistorikken
Hvordan bilen har blitt vedlikeholdt fra den var ny vil ha en avgjørende betydning for hvor vidt du vil få et problemfritt bilhold eller ikke. Sett deg derfor godt inn i hva som er fabrikkens anbefalte serviceintervaller for den aktuelle bilmodellen du vurderer å kjøpe. Har tidligere eiere fulgt serviceintervallene til punkt og prikke, og arbeidet i tillegg er utført på et merkeverksted, kan du i alle fall være sikker på at bilen har blitt fulgt opp slik den skal. Service og vedlikehold kan også ha blitt utført av andre autoriserte bilverksteder, men service fra merkeverksted vil alltid være en fordel. Da vet du at bilen har jevnlig fått oppgradert programvare fra fabrikken, og eventuelle produksjonssvakheter har fortløpende blitt rettet opp.
Service dokumenteres normalt i bilens servicehefte som vanligvis ligger i hanskerommet sammen med instruksjonsbok og lignende. Enkelte bilfabrikanter har imidlertid gått over til elektronisk dokumentasjon av servicehistorikk. Den kan være lagret i bilens kjørecomputer eller infotainmentsystem, eller den kan være lagret i et system hos forhandlernettet til det aktuelle merket. Eksempelvis Mercedes-Benz har et slikt system. I slike tilfeller er det viktig at du ber om å få utskrift av servicerapporten, dersom denne ikke er å finne fysisk i bilen. Finner du mangelfull dokumentasjon på service og vedlikehold, eller ingen dokumentasjon i det hele tatt, så bør det ringe noen alarmklokker hos deg. Skal du kjøpe en slik bil bør du ha god bilteknisk innsikt slik at du kan forsikre deg om at bilens tekniske tilstand er tilfredsstillende. Har du ikke det, styr unna eller allier deg med noen som har nødvendig bilteknisk kompetanse.
Er registerreimen skiftet?
Et kritisk punkt vedrørende servicehistorikk er å finne ut om bilen har registerreim og når det eventuelt er intervall for å bytte denne. Ikke alle biler har registerreim. Noen har registerkjede i stedet, men registerreim er det mest vanlige og denne skal skiftes til faste intervaller. På de fleste moderne biler er det relativt lange intervaller for skifte av registerreim. Ofte ligger intervallet på mellom 150.000 og 180.000 km og senest etter 8 – 10 år, men det finnes biler som skal skifte oftere, enkelte så ofte som hver 60.000 km eller hvert 4. år. Normalt vil det fremkomme av bilens servicehefte på hvilket tidspunkt registerreimen skal skiftes, og da vil du ut fra servicehistorikken kunne se om det er gjort eller ikke, samt hvor langt frem det er til neste skifte. Som oftest blir også vannpumpen byttet samtidig med at man skifter registerreim, og dette medfører at servicen som omfatter dette er den mest kostbare i bilens serviceprogram. Derfor kan det fort bli dyrt om du glemmer å sjekke dette på bilen du skal kjøpe. Bytte av registerreim er forøvrig ikke noe man tuller med eller tar lett på selv om det er kostbart. Konsekvensen av å ikke skifte til rett tid er definitivt langt dyrere. Det kan fort medføre totalt motorhavari, og det vil du helst ikke vite prislappen på.
Kontroller dekkene
Å ta en sjekk av dekkene på bilen du skal kjøpe er både en smart og kostnadsbesparende ting å gjøre. Et nytt sett med enten sommer- eller vinterdekk er forbundet med en kostnad på flere tusen kroner, og skulle du være så uheldig at dekk for begge sesongene er slitne, så kan du ta høyde for at du må doble utgiften. Husk at dekkene er det som forbinder deg med underlaget når du kjører bil. Er føret utfordrende i utgangspunktet blir det enda verre med dårlige dekk. Mitt tips er derfor at du kontrollerer både sommer- og vinterdekkene på bilen du vurderer å kjøpe før du skriver kontrakt med selger. Fortrinnsvis er det mønsterdybden som er det mest vesentlige, men alderen på dekkene kan også ha avgjørende betydning. Gummi, som dekkene er laget av, blir hard og morken over tid og da forringes også dekkenes egenskaper både når det gjelder sikkerhet og komfort. Minimum mønsterdybde skal være 1,5 millimeter for sommerdekk og 3 millimeter for vinterdekk. Når du kjøper bruktbil bør du sørge for at samtlige dekk har et mønster som er dypere enn hva som er minstekravet, og blir du enig med selger om at et sett dekk skal skiftes ut før levering så sørg for å få det med i kontrakten.
Besiktigelse og prøvekjøring
Å kjøpe bil usett er en risikosport. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale deg å besiktige bilen med egne øyne. Selv om ting kan se veldig bra ut på bildene i annonsen, kan det fort være riper, steinsprut, rustskader og andre kosmetiske skavanker som ikke kommer til syne på bildene. Jeg har ved flere anledninger, både privat og hos forhandler, opplevd at selger har en helt annen oppfatning enn meg i forhold til hva eksempelvis ordet «strøken» betyr, og da kan du fort få en ubehaglig overraskelse dersom du har handlet usett. Ser du imidlertid bilen med egne øyne har du i alle fall muligheten til å diskutere med selgeren de eventuelle bemerkningene du måtte ha. Signerer du derimot kontrakten uten å ha besiktiget bilen først, har du en dårlig sak om bilen ikke stiller til forventningene etter levering. Det samme vil jeg også si når det gjelder prøvekjøring. Selv om du kanskje ikke er spesielt bilinteressert eller har nevneverdig bilteknisk innsikt vil det likefullt være svært nyttig å ta seg tid til en liten prøvetur med bilen du vurderer å kjøpe. Det vil fort gi deg en følelse av hvordan bilen oppleves å kjøre. Trives du bak rattet og bilen føles behagelig uten vibrasjoner og ulyder, er sannsynligheten stor for at du også vil trives med å eie bilen. Skulle du mot formodning få en følelse av at ting ikke er helt slik du hadde forventet eller håpet, så har du i det minste en mulighet til å diskutere saken med selger før du bestemmer deg. Har du en venn eller bekjent som har en viss grad av bilteknisk kompetanse, så er det naturligvis ingen dum idé å spørre om vedkommende har anledning til å bli med deg når bilen skal besiktiges og prøvekjøres.
Nå hender det ikke så rent sjelden at biler selges til helt andre kanter av landet enn der selger befinner seg, og står man overfor noe man mener er et godt kjøp vil det kanskje være fornuftig å sikre seg bilen ved å signere kontrakt og kjøpe bilen usett. Bor man et stykke unna vil man gjerne ikke risikere at bilen er solgt når man kommer frem, og for de fleste selgere er det jo «førstemann til mølla» som gjelder. Skal man kjøpe usett bør man imidlertid forsøke å forsikre seg best mulig om at bilen er slik du forventer. Be om ekstra bilder, gjerne detaljbilder, og still selgeren så detaljerte spørsmål du kan om bilen, slik at du unngår kjedelige overraskelser.
Ta en beslutning
Når du mener du har gjort en tilstrekkelig grundig vurdering av bilen er det tid for å ta et valg. Liker du bilen og den stiller til dine forventninger bør du slå til. Som bilselger har jeg alt for mange ganger opplevd at folk har kommet, sett og prøvekjørt, og til og med gitt klart uttrykk for at de likte bilen, men skal bare hjem og tenke litt på det først. Når de etter noen dager har tenkt, og kanskje bestemt seg for å handle, er bilen allerede solgt. Bruktbil er ferskvare, og det er ikke som hyllevarer hvor man bare kan gå til neste butikk å kjøpe et eksemplar dersom den første butikken var utsolgt. Selv om det er mer enn nok bruktbiler på markedet er det ikke gitt at du finner en maken bil som er i like god stand og til like gunstig pris som den du har sett på. Derfor er det smart å ta et valg der og da. Har du gjort en god vurdering og du liker bilen, slå til.
Lykke til!