Velg en side

Har du solgt bilen, men glemt å avslutte abonnementet på bombrikken? Da bør du gjøre noe med det raskt, hvis ikke kan du fort få deg en ubehagelig overraskelse i posten.

Biler kjøpes og selges hver eneste dag. Ofte via forhandlere, men også mellom privatpersoner. Når bilen skal selges er det flere ting man skal være oppmerksom på, og spesielt én ting er det mange som glemmer, nemlig Autopass-abonnementet. Mange går i den tro at bare de fjerner bombrikken fra frontruta før de selger bilen sin, så er alt i orden. Dessverre er det ikke fullt så enkelt, og det er det en del som smertelig har fått erfare.

Må avsluttes eller flyttes
Ved alle bomstasjoner er det kameraer som automatisk avleser bilens registreringsnummer. Dersom man ikke har en avtale med et bompengeselskap og en Autopass-brikke i bilen, vil bompengeselskapet hente ut eierinformasjon som er knyttet til kjøretøyet basert på bilens registreringsnummer og eier vil motta bompengekrav i posten. Autopass-brikken din er knyttet til avtalen du har tegnet med bompengeselskapet, men det er også registreringsnummeret på bilen din. Når du skal overlevere bilen din til en ny eier er det derfor svært viktig at du ikke bare fjerner bombrikken, men også avslutter selve avtalen eller eventuelt overfører avtalen til et nytt kjøretøy.

Ubehagelig overraskelse
Mange har smertelig fått erfare at bompengeselskapene fortsetter å kreve penger for bilens bompasseringer selv om de ikke lenger er eier av kjøretøyet. Bompengeselskapene bryr seg nemlig ikke om hvem som er bilens faktiske eier så lenge det er knyttet et abonnement til bilens registreringsnummer. Det er først når dette abonnementet er avsluttet eller flyttet at de gjør seg bryet med å finne bilens rettmessige eier og kan plassere kravet der det hører hjemme. Videre er det faktisk også slik at den nye eieren av bilen din heller ikke får tegnet en egen avtale med bompengeselskapet så lenge ditt gamle abonnement fremdeles er aktivt.

Ta en sjekk for sikkerhets skyld
Er du usikker på om du har et abonnement som ikke er avsluttet, er det lurt å ta en sjekk. Logg deg inn på «Din side» hos bompengeselskapet du benytter, og skaff deg oversikt over aktive avtaler. Trenger du hjelp – ring kundeservice.